• PRAKTISKT •

• Plats: Järviseututalo, Jakobstad
• Datum: 21.5.2022
• Tid: 11.00 – 20.00, Varav ungefär 14.00 – 19.00 Speltid
• Öppning av förhandsanmälan för dem som anmält sig tidigare: 13.3. kl. 12.00
• Anmälningstid: 20.3. (12.00) – 3.4. (23.59)

Avgift, representantroller: 20 för Elorias medlemmar / 25 för icke-medlemmar (Extra avgift pga en finare middag för spelarna som del av spelet)
Avgift, intressenter & besökarroller: 15 för Elorias medlemmar / 20 för icke-medlemmar
• Kontonummer: FI05 5670 0820 1902 86
• Mottagare: Eloria rf
• Referensnummer: 16230
Vänligen betala avgiften senast den sista april.

• Mat •

Det kommer att gå att få mat under lajvets gång - spelare rekommenderas dock att överväga en lätt lunch som kan ätas på plats under genomgången. Affärsmiddagen (för representantroller) serveras ungefär kl. 17.00 under lajvet.

• Regler •

Under detta lajv används Elorias allmänna lajvregler. Vänligen läs igenom dessa innan lajvet.

• Lidas - valuta
Valutan i Lenori kallas lidas, och är en representativ valuta som utgörs av färgade stenar. Lajvet använder en simplifierad version där tre olika värden nyttjas:
1 lidas - Färglös sten
3 lidas - Blå/grön sten
5 lidas - Röd sten


Lajvet kommer även att använda förenklade priser, för att inte göra räknandet till en besvärlig process. T.ex. dryck kostar 1 lidas, ett mål mat 2 lidas, en rum för natten 3 lidas, etc. En meny kommer att existera under lajvet som definierar priser.

• Systemsymboler
Under detta lajv kommer det att figurera en del symboler av olika natur. Ifall du i din roll inte har fått sådana definierade så ska du behandla dem som OFF, det vill säga som att de inte existerar. Dessa kan finnas på papper, brev, lappar och objekt. Exempel:


• Besvärjarkrafter
Under detta lajv kommer besvärjarkrafter att nyttjas genom att besvärjaren placerar en hand på axeln till personen som de avser använda sina krafter på. Därefter yttrar de kodordet VERITAS, och ser till att “mottagaren” har uppfattat att krafter är i användning. När besvärjaren är säker på att personen har uppfattat och lyssnar, så beskriver de kort effekten.

Vi kommer att gå igenom detta före lajvet, och de som föredrar att inte bli vidrörda så behöver inte bli det, så för dem används ett annat alternativ.

Många av besvärjarkrafterna kan påverka karaktärens känslor eller tankar - men de kan inte kontrollera dem. Så de som blir påverkade av besvärjarkrafter uppmanas till att använda det på ett sådant sätt som känns naturligt för karaktären. Ifall effekten strider mot karaktären, så är ren förvirring ett fullt acceptabelt alternativ. De flesta effekter avtar på ett par minuter - ju intensivare effekt, desto kortare tid varar den.

• Brev och kontrakt
Detta lajv kommer att nyttja information i kuvert med symboler på. Dels kommer detta att gälla förhandlingskontrakt. Dessa är inte påtagliga objekt som kan stjälas, förstöras eller manipuleras, utan är snarare representativa för löften och avtal. De bör inte öppnas innan lajvets slut (annat än av dem som innehar dem i början av lajvet).

Därtill kommer brev och papper med systemsymboler påritade eller påklistrade att existera. Endast de som fått systemsymboler definierade i sina karaktärer kan öppna dessa och läsa dem. Huruvida de sedan de kommunicerar den information dessa ger är upp till dem.

• Språk •

Lajvet kommer huvudsakligen att gå på svenska, vilket motsvarar Lenorianska. Det innebär att alla karaktärer kan tillräckligt bra Lenorianska för att kunna konversera - eller ett besläktat språk så som Nornska som är nära nog för att man ska förstå. Övriga språk - Seranska/Javenesiska (även nära besläktade), olika Rakkharispråk och liknande kommer att skötas på engelska. Det vill säga, ifall du inte delar nationalitet med de som talar eller det uttryckligen sägs att din karaktär kan övriga språk, så bör det behandlas som oförståeligt för karaktären i spel.

• Rekommenderad utrustning •

Endast klädsel och den rekvisita du anser att du vill ha behövs, allt annat tillhandahålls (om inte annat specificeras för dig personligen).

OBS :
Seraner, Rakkharifolken, samt de Javenner som det berör, får gärna ha spetsiga öronproteser. Detta är dock inget måste.

OBS 2 :
Javenesiska ansiktstatueringar följer vissa mönster (se nedan). Seranska ögonsminkningar hanteras enligt familjetradition, men kan göras enligt eget tycke på lajvet. Bergsfolkstatueringar är två eller tre till antalet och har särskilda betydelser (se nedan).
OBS 3 :
Värdshuset är en vapenfri miljö, vilket innebär att vapen ej behöver medhas. De enstaka undantag som kan finnas meddelas separat. Överlag undanbes fysisk strid på lajvet.

• Klädsel •

Klädseln får väldigt gärna överensstämma med världens designer och färger, men du väljer själv hur mycket du vill satsa. I denna spelvärld är kulturinfluenser i stor fokus, vilket innebär att det gott går att blanda lite mellan de olika stilarna. Nedan följer detaljer kring kläder och smycken, tillsammans med simpla färgkartor (tre vanligaste färgerna + accentfärg) för dem som vill följa konceptkonstens färgkodning.

Lenoriansk klädsel

Lenorianerna föredrar praktiska, slitstarka kläder. Kläder som är lika bekväma på i vildmarken som på det öppna havet. Ponchos, huvuddukar och halsdukar är föremål som finns i varje garderob. Med tanke på Lenorianernas förkärlek för firande och festligheter lägger de stor omsorg på sina festkläder, som bara bärs vid särskilt firande och högtider (men vilket firande är inte speciellt i Lenori?).

Lenorianska kläder har oftast mönster med enkla former och linjer. Ibland avbildar de havets vågor och ibland skogens former - äldre traditioner använde mönstren för att symbolisera bärarens yrke, men det görs allt mer sällan.

Få av dem bryr sig faktiskt om att lägga mycket omsorg på håret, och allt som oftast håller de det ofta långt eller halvlångt, men nästan alltid åtminstone lite stökigt. En allt för fin frisyr får en att framstå som lite mer överklass, och det går ju inte för sig. Även om vissa delar Bergsfolkets förkärlek för rakade hårstilar eller Seranernas väldigt strikta frisyrer, behåller de flesta lenorianerna sina hår praktiskt. Även om få dekorerar håret lägger många mer tid på huvudbonadet, särskilt de som används för festliga tillfällen. Skägg är mestadels reserverade för dem som reser i havet eller har andra utmärkta positioner.

Smycken och accessoarer i Lenori är nästan alltid gjorda av trä, läder eller sten. De flesta äger dock bara ett fåtal smycken, oftast gjorda av någon de känner. Därmed inte sagt att lenorianerna inte gillar att klä ut sig till festligheter, bara att de lägger mer omsorg på kläder snarare än smycken.

Exempel:

Seransk klädsel

Seranerna föredrar ofta mörka, nattaktiga färger. Deras kläder har rena, raka linjer, lika strikta och disciplinerade som seranerna själva. Tunga rockar eller flera lager finduk är av stor vikt i det kyliga seranska klimatet. Olika typer av mörk spets är vanligt, både som dekorationer på kläder och som plagg i sig.

Seraner föredrar mest minimalistiska mönster, antingen med noggrant linjearbete eller florala motiv. De som lägger särskild vikt vid Dragomanernas rådgivning använder även stjärninspirerade motiv. Silverband används ofta för att klä kanterna på kläderna

Hår bärs nästan alltid långt, i enkla men ändå eleganta stilar med tunna flätor och endast små, subtila dekorationer. Mustascher och skägg är inte alltför vanliga, men hålls alltid välskötta och smala. Det blir dock allt vanligare att yngre anammar Lenorianska stilar.

Smycken är vanligtvis gjorda av metall och enkla stenpärlor. Ingenting ska vara för flashigt eller glittrande - de ser skönhet i det subtila snarare än i det extravaganta.

Exempel:

Javenesisk klädsel

Javenianska kläder är extremt varierande, men de flesta tycker om kläder gjorda av tunna, lätta tyger. På grund av det besvärjelse-manipulerade klimatet har de föga behov av varma eller tjocka (eller täckande) kläder. Ju mer extravagant, desto bättre. Det finns naturligtvis avvikelser från detta i de olika underkulturerna (Selamandesher lär sig till exempel mer konsvervativt i jämförelse), men på det hela taget ses javenianska kläder som något som bör betona den naturliga skönheten som finns i kroppen, även om de inte visar mycket hud. Cirkelbaserade mönster samt florala och snirkliga linjer används i hög grad. Hår bärs på alla möjliga sätt man kan tänka sig, med undantag för helt rakt och odekorerat. Få avstår från att dekorera håret med band, smycken, pärlor, blommor eller liknande utsmycknignar, oavsett om det gäller män eller kvinnor eller de mitt emellan. Smycken förekommer oftast i form av metall eller glas (både traditionellt och besvärjarglas). Ju fler smycken desto bättre, enligt Javennerna - till den grad där vissa bär smycken och juveler istället för kläder. Smycken och accessoarer i Javenna har en otrolig mängd olika motiv, eftersom de påverkas av flera olika kulturer.

Exempel:

Nornsk klädsel

Eftersom Lenorianerna och Nornerna har ett gemensamt kulturellt ursprung påminner klädes- och smyckeskulturerna mycket om varandra. Nornernas lägger dock mer betoning på klass, och använder mer läder och päls.

I Norn ska kläder alltid spegla ens status i samhället, och det kan betyda flera saker. Det finns två huvudsakliga sätt att återspeglas status: Vissa plagg är reserverade för vissa positioner eller klasser i samhället, och vissa material bör endast bäras av individer med högre status. Pälsar används väldigt ofta, men ju mer exklusivt eller sällsynt djuret är, desto högre status måste du ha för att bära det utan att väcka uppsikt. Ponchon är en mycket vanlig klädsel och finns i många olika stilar. På grund av det blåsiga och regniga klimatet i Norn är byxor ofta mer föredragna än kjolar eller liknande, men kjolar av olika stilar kan bäras ovanpå dessa. Tunna pälsrockar och halsdukar är också mycket populära, antingen som dekorativa plagg eller som ordentliga kläder. Huvudbonader, ofta i form av vidbrettade hattar, är också mycket viktiga, särskilt för att undvika regnet.

De flesta klädmönster är baserade på skarpa geometriska mönster, varvat med symboler från havet (vågor, snäckskal, etc) eller skogen (löv, grenar, etc). Det finns också en gammal tradition för att göra mönster genom lapparbete, där överlappande tygbitar sås ihop för att bilda mönster av former och färger.

Flätor och knutar är vanligtvis grunden för frisyrer i Norn, allt från pöbelns enkla stilar med band, till nobilitetens komplicerade stilar, vars flätarbete tar timmar och väger tungt av dekorationer och kedjor. Det är inte ovanligt att använda pärlor i håret, tillverkade av både metall och trä. Mustascher och skägg bärs vanligtvis inte av yngre män, utan är reserverade för dem i en mer respektabel ålder eller position. När de bärs är de dock långa och yviga, men hålls noggrannt klippta och ofta dekorerade med pärlor.

Metall i kombination med fint träsnide är väldigt populärt som smycken i Norn, där invecklade former vrider sig och böjer sig till en elegant helhet. I många fall hämtar smycken inspiration från former och motiv från naturen. Eleganta halsband favoriseras framom öronsmycken och armband. Det förväntas mer eller mindre att du anpassar dina prydnader efter din status. När din status växer, så ökar mängden dekorationer.

Exempel:


OBS :
Javenesisk stil bärs som regel endast av Javenner, och Bergsfolkens mer primitiva klädsel bärs främst av dem själva. Eftersom lajvet utspelar sig i Lenori är den Lenorianska stilen den mest uppenbara att ta influenser av, bortom den egna kulturens. De strikta färgscheman som används inom konceptkonsten är främst för att skapa visuell karaktär, snarare än en regelrätt begränsning i färganvändning.